Goed nieuws voor wie dagelijks naar Nederland spoort. Vanaf eind dit jaar zal de Beneluxtrein opnieuw tot in Amsterdam rijden. Toen de Beneluxtrein na het debacle met de Fyra opnieuw ingevoerd werd, reed deze niet langer tot in de Nederlandse hoofdstad, maar enkel tot in Den Haag. Daar moesten de reizigers overstappen.
Momenteel rijdt de Beneluxtrein (IC) 12 keer tussen Brussel en Den Haag. Met de nieuwe dienstregeling, die op 14 december ingaat, komen er vier verbindingen bij. Dat geeft dus 16 IC-verbindingen per dag tot Amsterdam. De trein zal bovendien voortaan ook halt houden bij Brussels Airport. Voorts blijven de 12 dagelijkse verbindingen met de Thalys tussen beide hoofdsteden, alsook de 16 stoptreinen tussen Antwerpen en Roosendaal.
Thalys
Eind 2015 komen er nog twee extra verbindingen met de Thalys bij. Nog een jaar later komen daar twee Eurostarverbindingen tussen Londen en Amsterdam bij, die ook in Antwerpen en Brussel zullen stoppen. Laatste vernieuwing eind 2016 ten slotte, is een wijziging van het traject van de IC-verbinding. De Beneluxtrein zal op het traject na Antwerpen niet langer via de Nederlandste stations Roosendaal en Dordrecht sporen, maar via het station Noorderkempen in Brecht, en vervolgens het Nederlandse Breda.
Aanpassingen
Het nieuwe vervoersplan van de NMBS is vanaf donderdagavond online te consulteren. Het huidige vervoersplan dateert van mei 1998 en was dringend aan vervanging toe. Het nieuwe plan geldt tot 2017. “Er verdwijnen geen lijnen, wel zijn er aanpassingen aan de dienstregeling en frequenties”, zegt NMBS-topman Jo Cornu. De regering moet het vervoersplan finaal goedkeuren.
hits=981=