Vlaamse minister-president promoot ongewild Albert Heijn

In Berichten by robert

De Vlaamse minister-president Kris Peeters praat donderdag 3 april met bestuursvoorzitter Corné Mulders van Albert Heijn België over het tumult dat de supermarktketen bij de zuiderburen heeft ontketend.

Albert Heijn ligt in België onder vuur van de concurrentie omdat de Nederlandse supermarktketen producten “onder de kostprijs” zou verkopen. Consumenten zijn blij met de komst van AH omdat Carrefour, Delhaize en Colruyt, de traditionele aanbieders in België, hierdoor worden gedwongen ook hun prijzen te verlagen.

Maar de Belgische boeren en telers zijn niet blij met Albert Heijn. Omdat de Nederlanderse supermarkt in België dezelfde prijzen als in Nederland hanteert en alle producten in de schappen vanuit Tilburg worden gedistrubeerd, moeten de Belgische concurrenten noodgedwongen ook hun prijzen verlagen, wat ten koste gaat van de boeren. De Belgische minister-president Kris Peeters (CD&V, met grote aanhang in de landelijke gebieden) heeft kennis genomen van de onrust onder Belgische boeren en uitte zijn twijfels over het prijsbeleid van AH.

Om escalatie te voorkomen heeft de ceo van de Belgische tak van AH, Corné Mulders, een informeel gesprek aangevraagd met Peeters. Dat gesprek vindt aanstaande donderdag plaats.

Tweetalig België
Hogere loonkosten, alles in twee talen en meer producten in de schappen zijn de voornaamste redenen waarom Belgische supermarkten duurder zijn dan die in Nederland. Dat stelt de Belgische professor en retailkundige Gino Van Ossel in het AD. Volgens Van Ossel zijn in België de loonkosten traditioneel hoger dan in Nederland en dat heeft z’n effect op de gehanteerde prijzen in de supermarkt. Daarnaast is het inzetten van studenten in Belgische supermarkten maar beperkt mogelijk. Verder moet door de taalstrijd in België volgens Van Ossel in supermarkten alles in twee talen worden vermeld en dat is duurder. Andere reden voor de grote prijsverschillen is dat winkels in België ten opzichte van die in Nederland groter zijn en meer producten bieden. Dat drijft volgens Van Ossel de prijzen op. Ook zijn het in België bij winkelpromoties de supermarkten die voor het eventuele verlies opdraaien, terwijl dat in Nederland de fabrikant is.

hits=2945=