Het bedrijfsleven in Nederland maakt zich steeds grotere zorgen over het hardnekkige fileprobleem in België. Nu de filedruk in Nederland afneemt, realiseren Nederlandse ondernemingen zich dat België er maar niet in slaagt de fileproblemen terug te dringen.
Alle vertragingen in het buitenland bezorgen Nederlandse transporteurs een jaarlijkse schadepost van 100 tot 200 miljoen euro, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de Technische Universiteit Delft, in een Nederlandse krant. “Welk deel van die schade wordt veroorzaakt door files in België is niet gemakkelijk te berekenen, maar België en Duitsland zijn veruit de belangrijkste filelanden voor Nederland”. De extra kosten van de verkeersopstoppingen, die vooral rond Antwerpen en Brussel ernstiger worden, komen op de forse rekeningen die transporteurs krijgen voor tolwegen. Vanaf 2016 gaat België, net als Duitsland nu, tol vragen aan het vrachtverkeer. De tarieven zijn nog onbekend, maar Transport en Logistiek Nederland verwacht zo’n 36 à 40 miljoen euro extra kosten.
Experts spreken van een hopeloze situatie bij de zuiderburen. “Er is geen enkele indicatie dat er iets in ons land zal veranderen dat het compleet vastlopen over vijftien jaar kan voorkomen”, zegt de secretaris-generaal van een Vlaamse transportclub. De files kosten België zelf naar schatting zo’n 8 miljard euro per jaar. Dat is 1 á 2 procent van het bruto binnenlands product. Het fileprobleem lijkt nauwelijks oplosbaar. Centrale ruimtelijke ordening ontbreekt. Mede hierdoor ontbreekt simpelweg de ruimte om snelwegen te verbreden of nieuwe wegen aan te leggen. Ook onmacht, bureaucratie – België kent met naast zijn landelijke regering ook regionale regeringen – geldgebrek en een oud wegennet worden als redenen aangevoerd. Nog een factor is de liefde van de Belg voor het wonen op het platteland. Dat brengt een omvangrijk woon-werkverkeer.
Om de files bij Antwerpen te omzeilen voor zijn 2.500 dagelijkse leveringen in de Benelux verhuisde Wim Bosman vorig jaar zijn cross docking activiteiten van Wommelgem naar Oostende en Genk. Om diezelfde reden verhuisde logistiek dienstverlener Sumitomo eveneens vorig jaar naar Grobbendonk. Een van de Nederlandse kranten citeert Jan de Rijk, met meer dan duizend werknemers een van de grootste zelfstandige transporteurs van Nederland. “De opstoppingen bezorgen niet alleen ons erg veel hinder, maar de schade is voor de hele Nederlandse economie groot”, zegt algemeen directeur Sebastiaan Scholte. “De concurrentiepositie van de Rotterdamse haven lijdt er ook onder”. België scoort internationaal hoog op de ranglijsten van meest verstopte landen. In de top 25 van Inrix, het Amerikaanse bedrijf dat verkeersinformatie verzamelt, staat België bovenaan. En Nederland prijkt op plaats twee.
hits=838=