Transporteurs kunnen duizenden euro’s besparen als ze in België de tank vol gooien. Administratiekantoren die aanbieden de accijnsteruggave uit België snel te regelen, schieten als paddenstoelen uit de grond, bevestigt de BOVAG tegenover BNR.
Nederlandse transporteurs gingen al steeds meer de grens over om te tanken. De teruggaveregelgeving is er al jaren en ook in meerdere Europese landen, zegt Tom Huiskens van de BOVAG. “Voorheen was het altijd een hele tour en heel erg omslachtig om dat geld terug te krijgen van de Belgen, maar wat wij sinds begin dit jaar hebben vernomen uit de markt is dat zulke administratiekantoren in Nederland als paddestoelen uit de grond schieten. En ook in België is men wakker geworden.”
Die teruggave kan duizenden euro’s per jaar schelen, zegt Frank Resseler van BTW-Plaza. “Onze cliënt is een internationaal transporteur en die overweegt dus nu in België diesel aan te kopen en daar op te slaan. Elke keer als hij daar langs rijdt met vrachtwagens tankt hij daar en als je het hebt over variërend tussen de 6 en 8 cent per liter voordeel en dat keer 200.000 liter: dat tikt toch hard aan qua kostenbesparing.”
Huiskens denkt dat dit verstrekkende gevolgen kan hebben.De BOVAG verwacht dat er dit jaar 500 miljoen liter minder diesel zal worden verkocht in Nederland.
CDA
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt vindt dat het kabinet eindelijk eens onder ogen zien dat het dieselaccijnsbeleid in Nederland tot grote problemen leidt. Hij wil dat onderzocht wordt of Nederland ook accijnsteruggave moet aanbieden aan transporteurs. “Nu andere landen het wel doen, had ik gevraagd om te onderzoeken wat er gebeurt als Nederland het ook doet. En ook dat heeft Wiebes afgewezen, net zoals hij afwees dat accijnzen geld kosten. Nou, dat valt nu niet meer te ontkennen.”
Dat was volgens hem terug te lezen in de begroting van Prinsjesdag. Hij ergert zich vooral aan de afwachtende houding van het kabinet.
Bron: www.bnr.nl
hits=769=